Zaloguj się Koszyk (0)

#zapytajdietetyka – daktyle najlepsze cukierki dla sportowców

9 lipca, 2020

Witaj w kolejnym artykule z cyklu #zapytajdietetyka Tygodnie lecą jak szalone, to już czternasty wpis z tej serii, a tematów do poruszenia nadal mnóstwo! Dzisiejszy wpis poświęcam owocom, o których wielu sportowców zapomina.

Sportowcy wytrzymałościowi, z którymi pracuję, głównie skupiali się na bananch, czy słodkich przekąskach typu żelki, batony, żele energetyczne lub rice cake. A co z daktylami? Dlaczego warto sobie o nich przypomnieć? Zapraszam do wpisu!

Dlaczego daktyle są dobre dla sportowca?

Daktyle, powszechnie uznawane za idealną słodką przekąskę, dodatek do koktajli, ciast, czy kremów. Występują solo - uszone i świeże, polane czekoladą, w postaci płynnej, w formie musu czy marmolady.

Dzięki bogactwu wielu cennych minerałów (m.in. potas) i wysokiej zawartości łatwo przyswajalnych węglowodanów, daktyle stanowią idealną przekąskę po treningu jako szybkie odbudowanie glikogenu mięśniowego.

W trakcie wysiłku o charakterze wytrzymałościowym, sportowiec powinien dostarczać co 50-60 minut ok 30 g węglowodanów, co stanowi odpowiednik 4-5 sztuk daktyli. Zamiana żelków czy żeli energetycznych na daktyle, na pewno przysłuży się zdrowiu ze względu na dostarczenie potrzebnych witamin i minerałów. Uwaga jednak na dużą ilość błonnika, jaka zawarta jest w daktylach - jeśli Twój organizm nie jest do niego przyzwyczajony reakcja może Cię zaskoczyć i szybko pobiegniesz... ale w krzaczki :) 

 

Co znajduje się w środku daktyla?

Wartość odżywcza świeżych daktyli (w 100 g.):


Wartość energetyczna daktyli - 282 kcal

  • Białko  - 2,45 g
  • Tłuszcz - 0,39 g 
  • Węglowodany - 75,03 g (w tym cukry proste 63,35)
  • Błonnik - 8 g

 

Witaminy w daktylach

  • Witamina C – 0,4mg
  • Tiamina – 0,052 mg
  • Ryboflawina – 0,066 mg
  • Niacyna - 1,274 mg
  • Witamina B6  - 0,165  mg
  • Kwas foliowy -  19  µg
  • Witamina A – 10  IU
  • Witamina E – 0,05  mg
  • Witamina K - 2,7  µg

 
Czy daktyle zawierają minerały?

Daktyle są niezwykle bogate w wapń (szczególnie suszone), magnez, fosfor i potas. Sprzyjają regeneracji, wpływają na odpowiednią pracę serca, obniżają cholesterol.

Daktyle mają sporą zawartość błonnika i antyoksydantów zwalczających wolne rodniki i przeciwdziałających starzeniu. Zawarty w nich bor pomaga również obniżyć skutki menopauzy, witamina A doskonale wpływa na narząd wzroku, bogactwo witamin z grupy B ma ogromny wpływ na prawidłowego funkcjonowanie mózgu i potas regulujący ciśnienie tętnicze.

 

Czy daktyle mają dużo cukru?

Daktyle są bardzo słodkimi owocami, dlatego często wykorzystuje się je jako naturalny zamiennik cukru w tworzeniu różnego rodzaju przetworów czy ciast. Jednak mimo sporej zawartości węglowodanów prostych nie powodują nagłego wzrostu glukozy we krwi. Świeże daktyle mają niższy indeks glikemiczny (43-54) niż owoce suszone, a więc mogą je również spożywać osoby z cukrzycą lub insulinoopornością.

Zobacz moje przepisy, do których użyłam daktyli:

 

Gdzie znaleźć świeże daktyle?

Na szczęście nasz rynek jest coraz bardziej przyjazny wobec zdrowego żywienia. Świeże daktyle znajdziemy już w wielu popularnych hipermarketach. Wybierajmy te sprawdzone i rekomendowane. Przy kupnie suszonych owoców starajmy się poszukiwać tych, które są niesiarkowane, ale suszone słońcem bez dodatków cukrów i tłuszczy trans.

 

Przedstawiam Wam moje ulubione daktyle:

A Ty? Lubisz daktyle? W jakich posiłkach najczęściej je spożywasz? Daj znać w komentarzu!

 

____________________________________________________________________________________________

Zapraszam Cię do zapoznania się z pozostałymi wpisami z cyklu #zapytajdietetyka

 

 

Masz do mnie jakieś pytania lub sugestie tematów, które powinnam poruszyć z moim cyklu?

Śmiało pisz. Czekam na Twoje komentarze.

 

______________________________________________

 

PALIWO Z ROŚLIN 

Czy jesteś już w mojej grupie paliwo z roślin?

Link znajdziesz tutaj Grupa Paliwo z Roślin - jednoczymy tutaj wiebicieli kuchni roślinnej, osoby które już od dawna są na diecie wegańskiej czy wegetariańskiej, a także te osoby, które dopiero planują coś zmienić w swoim menu. To również grupa dla sportowców, którzy poszukują odpowiedzi na nurtujące ich pytania z tematyki diety roślinnej w sporcie. 

Zapraszam Cię serdecznie! Dołącza do nas i buduj roślinną społeczność Paliwo z roślin




Dodaj komentarz

  • KILKA SŁÓW O MNIE
  • Hej! Tu Sylwia, tworzę dla Ciebie treści, które pomogą Ci poprawić zdrowie. Uwielbiam gotować i czerpać paliwo z roślin. Mój blog powstał z myślą o osobach aktywnych i sportowcach, którzy chcą usprawnić regenerację, osiągać lepsze wyniki sportowe i jeść smacznie. Rozgość się i czerp z tego miejsca pełnymi garściami.


  • ZATANKUJ PALIWO Z ROŚLIN
  • SPRAWDŹ INNE przePISY
  • SPRAWDŹ INNE WPISY