Zaloguj się Koszyk (0)

Jak zachować formę i zdrowie w wakacje?

24 czerwca, 2020
zdrowie i sylwetka w wakacje sylwia maksym

Witaj w kolejnym wpisie z cyklu #zapytajdietetyka

Mamy koniec czerwca, a więc wakacje – mimo pandemii- już za rogiem!

Często moi Pacjenci proszą mnie o przekazanie konkretnych rad na wakacje. Najlepiej aby mieściły się w formie jadłospisu i zakazywały tysiąca rzeczy narzucając dany schemat żywienia. Jestem tego zdecydowanym przeciwnikiem. Wakacje to czas odprężenia, odpoczynku i relaksu. Nie myśl o diecie, nie katuj się sałatkami i wodą. Jedz rozsądnie, odpoczywaj, korzystaj z wolnego czasu i pozwól odpocząć głowie. Przeczytaj 10 rad, którymi zawsze częstuję moich podopiecznych, a także sama ich przestrzegam podczas urlopu.

 

10 WAKACYJNYCH RAD

1. Spokojna, zdrowa głowa – to nasza przewodnia myśl.
Przecież to wakacje, nie rezygnuj z przyjemności smakowych, ale wyborów żywieniowych dokonuj świadomie. Nadmierny stres towarzyszący ciągłemu odmawianiu podczas wspólnych kolacji / uroczystości w gronie znajomych, rodziny, czy drugiej połówki będzie powodował gorsze skutki niż popełnienie małych grzeszków.

2. Pamiętaj o szklance wody na czczo, nawodnienie latem jest bardzo ważne. Ze względu na wysoką temperaturę łatwiej na przegrzanie organizmu, a co się z tym wiążę utratą sił, omdleniem lub nawet udarem! Szklanka wody rano to dobry rytuał, który wpłynie również na Twoje zdrowie nawyki.

3. Nawadniaj się.
Gorący czas sprzyja odwodnieniu, które objawia się uczuciem głodu, wzmożonym zmęczeniem, bólem mięśni i prowadzi do niebezpiecznych skutków, takich jak udar. Pamiętaj o tym, by butelka wody zawsze znajdowała się pod ręką. W upalne dni ciało poci się o wiele mocniej usuwając nie tylko metabolity, ale również wiele cennych dla nas składników. Musimy nieustannie je uzupełniać by utrzymać poziom elektrolitów na odpowiednim poziomie.

 

4. Unikaj przekąsek typu paluszki, chipsy czy ciasteczka.
Zazwyczaj podjadamy je bezwiednie, nie kodując nawet zjedzonej ilości. Niestety zazwyczaj pojawiają się one w godzinach wieczornych, czy nawet nocnych. Nie są złe, ale pamiętaj, że to nadal kalorie i liczą się do dziennej puli. Czym zastąpić przekąski? Przeczytaj poniżej!

5. Spożywaj dużo świeżych owoców i warzyw.
Jedz świeże owoce sezonowe! Jest ich mnóstwo. W Polsce królują truskawki, maliny, czereśnie, wiśnie, agrest, porzeczki, mniam! Jeśli wybierasz się za granicę jedz owoce, które występują w danym regionie. Melony, arbuz, morele, mango aż kipią od słodyczy!To najlepsze źródło dobrych witamin, które doskonale odżywią i nawodnią nasz organizm.

 

6. Uważaj z alkoholem.
On podobnie jak przekąski potrafić wyprowadzić na manowce. Jeżeli masz ochotę na małe co nieco, wybierz wino półwytrawne lub wytrawne. Największą zgubą są kolorowe dosładzane drinki, których staraj się całkowicie unikać. Świetną alternatywą jest też piwo bezalkoholowe, który świetnie smakuje, nie powoduje kaca, nawadnia i ma mniej kilokalorii niż to z %

7. Korzystaj z wszelkich aktywności fizycznych.
Lato sprzyja rozwijaniu nowych pasji sportowych. Próbuj nie znanych dla Ciebie dotąd aktywności, zamiast samochodu wybieraj rower czy długie spacery.

8. Przed wyjazdem zrób mądre zakupy.
Jeżeli podczas wakacyjnego wyjazdu nadal jesteś Panią / Panem kuchni i sama / sam odpowiadasz za wyżywienie zaopatrz się przed podróżą w znane Tobie produkty i składniki. Na miejscu kupuj tylko świeże warzywa, owoce, korzystaj z roślinych strączkowych w słoikach lub puszczach, wcinaj ziemniaczki – nie tylko te zakręcone na patyku czy w formie tłustych frytek, ale młode ziemniaczki! Z koperkiem! Przed wyjściem przygotuj przekąski lub lunch boxy by nie ulegać niezdrowym pokusom, które kuszą z każdej strony – budki, stragany, puby i restauracje.

9. Korzystaj z natury.
Spaceruj boso po trawie, czy piasku. Obcuj z naturą. Odprężaj się, relaksuj widokiem i dźwiękami – szum wody czy drzew, śpiew ptaków – dźwięki przyrody działają na nas kojąco, co również stanowi istotny element zdrowia.

10. Ciesz się wakacjami i wolnym czasem.
Zdrowa głowa i umiejętność odpoczynku. Zrównoważ i daj sobie pozwolenie na małe odstępstwa, w końcu to wakacje! Jeśli wrócisz z 1-2 kg na + odrobisz go w trakcie tygodnia, spokojnie, to naprawdę nie koniec świata 🙂
 

Życzę przyjemnego, owocnego, błogiego wypoczynku i tysiąca cudownych wakacyjnych wspomnień.

A Ty? Jakimi zasadami kierujesz się podczas Twojego urlopu? Przestrzegasz diety, czy hulasz na całego? 🙂 

 




Dodaj komentarz

  • KILKA SŁÓW O MNIE
  • Hej, Sportowcu! Cieszę się że jesteś na mojej stronie, rozgość się i czerp pełnymi garściami. Mam na imię Sylwia, jestem dietetykiem sportowym i trenuję kolarstwo górskie. Mój blog powstał z myślą o osobach aktywnych, które chcą poprawić wyniki sportowe. Nauczę Cię jak dbać o regenerację i skutecznie czerpać Paliwo z Roślin. Pokażę Ci, że zdrowe jedzenie jest smaczne, a jego wykonanie to "piece of cake" :)


  • ZATANKUJ PALIWO Z ROŚLIN
  • SPRAWDŹ INNE przePISY
  • SPRAWDŹ INNE WPISY