Zaloguj się Koszyk (0)

#zapytajdietetyka – kasza gryczana i jej właściwości

30 lipca, 2020

Cześć! Witaj w kolejnym wpisie z cyklu #zapytajdietetyka

Dziś nieco inny temat, ale nadal dotyczący żywienia. Porozmawiamy o kaszy gryczanej. Chcę Ci udowodnić, że warto ją spożywać, mimo że często moi Pacjenci kręcą na nią nosem. Nie odpowiada im smak, kolor, intensywny aromat. Jednak nadal twierdzę, że warto ją oswoić we własnej kuchni. Przekonaj się sam. Moim zdaniem kasza gryczana to prawdziwe paliwo z roślin.

 

Gryka to ziarno o wielu wspanialych właściwościach. Ma intensywny smak i kolor. Wzbogaca wiele potraw, jest bogata w wiele składników odżywczych, witamin i minerałów.

 

Co znajdziemy w kaszy gryczanej?

Wapń, magnez, potas, , mangan, witaminy z grupy B i co równie ważne, kasza gryczana zawiera sporą ilość błonnika (100 g kaszy = 6 g błonnika).

 

Porównanie kalorii i wartości odżywczych kaszy gryczanej palonej (prażonej) - niegotowanej (suchej) i gotowanej. Wartości w przeliczeniu na 100 g produktu

Składnik Kasza gryczana niegotowana Kasza gryczana gotowana
Kalorie (wartość energetyczna)346 kcal / 1448 kJ92 kcal / 385 kJ
Białko11,73 g3,38 g
Tłuszcz ogółem2,71 g0,62 g
Kwasy tłuszczowe nasycone0,591 g0,134 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone0,828 g0,188 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone0,828 g0,188 g
Kwasy tłuszczowe omega-30,060 mg0,010 mg
Kwasy tłuszczowe omega-60,768 mg0,178 mg
Węglowodany74,95 g19,94 g
Błonnik pokarmowy10,3 g2,7 g
Witamina A0 I.U.0 I.U.
Witamina D0 I.U.0 I.U.
Witamina E0,39 mg0,09 mg
Witamina K1~1,9 µg
Witamina C0 mg0 mg
Witamina B10,224 mg0,040 mg
Witamina B20,271 mg0,039 mg
Witamina B3 (PP)5,135 mg0,940 mg
Witamina B60,353 mg0,077 mg
Witamina B9 (kwas foliowy)42 µg14 µg
Witamina B120 µg0 µg
Witamina B5 (kwas pantotenowy)1,233 mg0,359 mg
Wapń17 mg7 mg
Żelazo2,47 mg0,80 mg
Magnez221 mg51 mg
Fosfor319 mg70 mg
Potas320 mg88 mg
Sód11 mg4 mg
Cynk2,42 mg0,61 mg
Miedź0,62 mg0,15 mg
Mangan1,62 mg0,40 mg
Selen8,4 µg2,2 µg
Fluor~~
Cholesterol0 mg0 mg

Źródło: odzywianie.info.pl

 

Dlaczego warto jeść kaszę gryczaną?

Kasza gryczana zawiera niski indeks glikemiczny dlatego może być spożywana przez osoby borykające się z insulinoopornością lub chorujące na cukrzycę.

Kasza gryczana jest też zbożem niezawierającym glutenu, a więc mogą ją spożywać osoby ze zdiagnozowaną celiakią lub niecieliakalną nawdrażliwością na gluten.

 

Wykorzystanie kaszy gryczanej w kuchni

W sklepach możemy znaleźć kaszę gryczaną białą i paloną (prażoną). Ta pierwsza z racji niższego przetworzenia zwiera o wiele więcej cennych składników, jednak obie stanowią wspaniały dodatek lub bazę do wielu dań.

Kaszę gryczaną możemy wykorzystać na wiele sposobów. Zawsze w kuchni jedyne ograniczenie stanowi tylko wyobraźnia.

Często kasza gryczana znajduje się w przepisach moich Pacjentów. Tworzymy budynie z kaszy gryczanej, koktajle, placuszki, chlebki, naleśniki, puddingi, ciasteczka, a także podajemy ją jako dodatek do dań głównych.

 

Sprawdź moje propozycje na pyszną kaszę gryczaną:

 

Smacznego!

 

Źródło:

Krystyna Zarzecka, Marek Gugała, Iwona Mystkowska; “Wartość odżywcza i możliwości wykorzystania gryki”; Postępy Fitoterapii 1/2014;

Dojczew D, Kowalczyk K. ; “Ogólna charakterystyka oraz właściwości prozdrowotne gryki. ”; Przegląd Zboż-Młyn 2011;

 

____________________________________________________________________________________________

Zapraszam Cię do zapoznania się z pozostałymi wpisami z cyklu #zapytajdietetyka

 

 

Masz do mnie jakieś pytania lub sugestie tematów, które powinnam poruszyć z moim cyklu?

Śmiało pisz. Czekam na Twoje komentarze.

 

______________________________________________

 

PALIWO Z ROŚLIN 

Czy jesteś już w mojej grupie paliwo z roślin?

Link znajdziesz tutaj Grupa Paliwo z Roślin - jednoczymy tutaj wiebicieli kuchni roślinnej, osoby które już od dawna są na diecie wegańskiej czy wegetariańskiej, a także te osoby, które dopiero planują coś zmienić w swoim menu. To również grupa dla sportowców, którzy poszukują odpowiedzi na nurtujące ich pytania z tematyki diety roślinnej w sporcie. 

Zapraszam Cię serdecznie! Dołącza do nas i buduj roślinną społeczność Paliwo z roślin




Dodaj komentarz

  • KILKA SŁÓW O MNIE
  • Hej! Tu Sylwia, tworzę dla Ciebie treści, które pomogą Ci poprawić zdrowie. Uwielbiam gotować i czerpać paliwo z roślin. Mój blog powstał z myślą o osobach aktywnych i sportowcach, którzy chcą usprawnić regenerację, osiągać lepsze wyniki sportowe i jeść smacznie. Rozgość się i czerp z tego miejsca pełnymi garściami.


  • ZATANKUJ PALIWO Z ROŚLIN
  • SPRAWDŹ INNE przePISY
  • SPRAWDŹ INNE WPISY