Biblioteka
BodyIdea - Dietetyka przyszłości

2020-07-09

#zapytajdietetyka - daktyle najlepsze cukierki dla sportowców




Witaj w kolejnym artykule z cyklu #zapytajdietetyka Tygodnie lecą jak szalone, to już czternasty wpis z tej serii, a tematów do poruszenia nadal mnóstwo! Dzisiejszy wpis poświęcam owocom, o których wielu sportowców zapomina.

Sportowcy wytrzymałościowi, z którymi pracuję, głównie skupiali się na bananch, czy słodkich przekąskach typu żelki, batony, żele energetyczne lub rice cake. A co z daktylami? Dlaczego warto sobie o nich przypomnieć? Zapraszam do wpisu!

Dlaczego daktyle są dobre dla sportowca?

Daktyle, powszechnie uznawane za idealną słodką przekąskę, dodatek do koktajli, ciast, czy kremów. Występują solo - uszone i świeże, polane czekoladą, w postaci płynnej, w formie musu czy marmolady.

Dzięki bogactwu wielu cennych minerałów (m.in. potas) i wysokiej zawartości łatwo przyswajalnych węglowodanów, daktyle stanowią idealną przekąskę po treningu jako szybkie odbudowanie glikogenu mięśniowego.

W trakcie wysiłku o charakterze wytrzymałościowym, sportowiec powinien dostarczać co 50-60 minut ok 30 g węglowodanów, co stanowi odpowiednik 4-5 sztuk daktyli. Zamiana żelków czy żeli energetycznych na daktyle, na pewno przysłuży się zdrowiu ze względu na dostarczenie potrzebnych witamin i minerałów. Uwaga jednak na dużą ilość błonnika, jaka zawarta jest w daktylach - jeśli Twój organizm nie jest do niego przyzwyczajony reakcja może Cię zaskoczyć i szybko pobiegniesz... ale w krzaczki :) 

 

Co znajduje się w środku daktyla?

Wartość odżywcza świeżych daktyli (w 100 g.):


Wartość energetyczna daktyli - 282 kcal

  • Białko  - 2,45 g
  • Tłuszcz - 0,39 g 
  • Węglowodany - 75,03 g (w tym cukry proste 63,35)
  • Błonnik - 8 g

 

Witaminy w daktylach

  • Witamina C – 0,4mg
  • Tiamina – 0,052 mg
  • Ryboflawina – 0,066 mg
  • Niacyna - 1,274 mg
  • Witamina B6  - 0,165  mg
  • Kwas foliowy -  19  µg
  • Witamina A – 10  IU
  • Witamina E – 0,05  mg
  • Witamina K - 2,7  µg

 
Czy daktyle zawierają minerały?

Daktyle są niezwykle bogate w wapń (szczególnie suszone), magnez, fosfor i potas. Sprzyjają regeneracji, wpływają na odpowiednią pracę serca, obniżają cholesterol.

Daktyle mają sporą zawartość błonnika i antyoksydantów zwalczających wolne rodniki i przeciwdziałających starzeniu. Zawarty w nich bor pomaga również obniżyć skutki menopauzy, witamina A doskonale wpływa na narząd wzroku, bogactwo witamin z grupy B ma ogromny wpływ na prawidłowego funkcjonowanie mózgu i potas regulujący ciśnienie tętnicze.

 

Czy daktyle mają dużo cukru?

Daktyle są bardzo słodkimi owocami, dlatego często wykorzystuje się je jako naturalny zamiennik cukru w tworzeniu różnego rodzaju przetworów czy ciast. Jednak mimo sporej zawartości węglowodanów prostych nie powodują nagłego wzrostu glukozy we krwi. Świeże daktyle mają niższy indeks glikemiczny (43-54) niż owoce suszone, a więc mogą je również spożywać osoby z cukrzycą lub insulinoopornością.

Zobacz moje przepisy, do których użyłam daktyli:

 

Gdzie znaleźć świeże daktyle?

Na szczęście nasz rynek jest coraz bardziej przyjazny wobec zdrowego żywienia. Świeże daktyle znajdziemy już w wielu popularnych hipermarketach. Wybierajmy te sprawdzone i rekomendowane. Przy kupnie suszonych owoców starajmy się poszukiwać tych, które są niesiarkowane, ale suszone słońcem bez dodatków cukrów i tłuszczy trans.

 

Przedstawiam Wam moje ulubione daktyle:

A Ty? Lubisz daktyle? W jakich posiłkach najczęściej je spożywasz? Daj znać w komentarzu!

 

_______________________________________________

 

Kończąc dzisiejszy wpis, chciałam Cię serdecznie zaprosić do przeczytania poprzednim wpisów z cyklu #zapytajdietetyka 

REDUKCJA, A FARMAKOLOGIA

MASŁO ORZECHOWE, A REDUKCJA

TARCZYCA, A GLUTEN

DEFICYT KALORYCZNY CZY AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

BŁĘDY PACJENTÓW

PRODUKTY 0 KALORII

CZY NABIAŁ MOŻE SZKODZIĆ

JAK DOSTARCZYĆ BIAŁKO NA DIECIE ROŚLINNEJ

PRODUKTY BOGATE W POTAS

DIETA BEZGLUTENOWA, A ODCHUDZANIE

WAPN

ODŻYWKI BIAŁKOWE

FORMA NA LATO

WŁAŚCIWOŚCI PRZYPRAW

 

Masz do mnie jakieś pytania lub sugestie tematów, które powinnam poruszyć z moim cyklu?

Śmiało pisz. Czekam na Twoje komentarze.

 

_______________________________________________

 

PALIWO Z ROŚLIN 

Sportowcu! Czy jesteś już w mojej grupie paliwo z roślin?

Paliwo z roślin

Link znajdziesz tutaj Grupa Paliwo z Roślin - jednoczymy tutaj wiebicieli kuchni roślinnej, osoby które już od dawna są na diecie wegańskiej czy wegetariańskiej, a także te osoby, które dopiero planują coś zmienić w swoim menu. To również grupa dla sportowców, którzy poszukują odpowiedzi na nurtujące ich pytania z tematyki diety roślinnej w sporcie. 

Zapraszam Cię serdecznie! Dołącza do nas i buduj roślinną społeczność Paliwo z roślin

sylwia maksym body idea dietetyk

Sylwia Maksym

Cześć! Nazywam się Sylwia Maksym, jestem dietetykiem sportowym, propaguję żywienie opierające się na ograniczeniu ilości spożywanego mięsa. Uczę jak jeść zdrowo, dostarczać paliwa z roślin i wybierać proste, smaczne rozwiązania bez wprowadzania resytrykcji czy zakazów. Pokazuję sportowcom jak za pomocą żywienia wesprzeć ich regenerację i osiągnąć zawodowe cele. Aktualnie, obejmuję posadę dietetyka sportowego Reprezentacji Polski Kobiet w Piłce Nożnej, a także wspólpracuję indywidualnie z kolarzami, biegaczami, triathlonistami. Prywatnie jestem miłośniczką mocnej kawy, kolarstwa, mody i kultury hiszpańskiej. Rozgość się na mojej stronie i zatankuj ze mną Paliwo z Roślin.

BodyIdea - Dietetyka przyszłości

Dodaj komentarz

Mariusz 2020-07-24 20:28:35

Daktyle to złoto! Uwielbiam szczególnie te oblane gorzką czekoladą! Oczywiście robię sam.

Sylwia Maksym 2020-07-26 08:17:57

przybijam pionę wielbicielowi daktyli :)

Drukuj

Tagi

Obserwuj na Instagramie

Sprawdź inne wpisy

Wybierz swój pakiet:

Sprawdź jadłospis:

WEGAŃSKI:

WEGETARIAŃSKI:

Posłuchaj mojego podcastu PALIWO Z ROŚLIN