Zaloguj się Koszyk (0)

Czy nabiał może szkodzić?

14 maja, 2020
czy nabiał jest szkodliwy sylwia maksym dietetyk sportowy

Wiesz, że to już siódmy wpis z cyklu #zapytajdietetyka? Pędzimy jak burza! A w moim notesie jeszcze kilka zapisanych kartek Waszymi pytaniami i sugestiami dotyczącymi poruszanych tematów w tym cyklu. Mam nadzieję, że Wasza aktywność zapewni nam działalność tego cyklu na długie lata.

Siódme pytanie padło spod rąk Izy, którą nurtują zagadnienia dotyczące nabiału. Iza od wielu lat prowadzi dietę wegetariańską i nie może jak sama wspomina rozstać się z jogurtami i serami, gdyż je po prostu uwielbia. Czasami martwi się, iż spożywa go zbyt wiele. Też masz takie obawy?


Czy kupujemy dużo nabiału?

Obserwując produkty, jakie w znaczącej przewadze pojawiają się na w zakupowych koszykach osób, które mijam w sklepie, mogę wysnuć wniosek iż w Polsce nabiał jest po prostu uwielbiany. Wyobraź sobie, że wchodzisz do marketu, mijasz dział z lodówkami. A tam: jogurty naturalne i smakowe, w kubeczku i do picia, serki ziarniste, deserki z budyniem, twarogi, serki homogenizowane, naturalne, smakowe, z chrupkami, czekoladą, mleko, kefiry, masło, sery żółte różnej maści. Zamrażarki: a tam mnóstwo lodów, na patyku, w formie rolad, w kubkach i ogromnych pudełkach. Idziesz dalej, dział ze słodyczami: czekolada, wafelki, batony (tak, tam też zazwyczaj mamy białka mleka krowiego). Wyciskane mleczka z tubki, mleko w proszku, kaszki manne z mlekiem, budynie i puddingi. Naprawdę tego jest mnóstwo, niemalże na każdym dziale możemy znaleźć produkty, w których składzie znajduje się mleko.

Wracając do pytania Izy, brzmiało ono: „W jakich przypadkach nabiał może nam szkodzić i w jaki sposób?”

Jak zwykle, powinnam rozpocząć odpowiedź od „TO ZALEŻY”. Nabiał sam w sobie nie jest szkodliwy. Ostatnimi laty zrodziło się wokół niego mnóstwo kontrowersji, powstałych racji na modę dotyczącą wykluczeń z diety i różne super fit style żywieniowe.

Nabiał jest jak najbardziej korzystny dla naszego zdrowia. Jest bogaty w białko, witaminy B2, A, D, E i K, a także składniki mineralne (potas, fosfor magnezu, cynk, mangan i żelazo).

Bardzo ważnym składnikiem nabiału jest wapń. To właśnie wapń (ale nie tylko) chroni przed osteoporozą, wpływa na prawidłowe ciśnienie krwi, pracę serca, układu nerwowego, jest budulcem kości i zębów.

Moda na dietę bez laktozy sprawiła, iż wiele osób wykluczyło ze swojej diety nabiał, gdyż słyszało, że mogą mieć nietolerancję laktozy. Popularność produktów bez laktozy nieustannie wzrasta i często nakazuje nieświadomemu konsumentowi zakup.


Nabiał może okazać się szkodliwy, gdy wykazujesz alergię na mleko

Alergia na mleko krowie nakazuje bezwzględne wykluczenie produktów zawierających białko mleka krowiego. Skutecznym rozwiązaniem jest zastąpienie mleka krowiego mlekiem wielbłąda lub klaczy. Sugeruje się, iż przejście na mleko kozie lub owcze nie daje rezultatów, gdyż zawiera podobne białka do mleka krowiego.

Alergia na mleko krowie często występuje wraz z chorobami autoimmunologicznymi, samo spożywanie mleka może też nasilać autoagresję, więc możesz spotkać się również ze wskazówkami, iż warto wykluczyć je z menu w razie występowania chorób typu: RZS, celiakia, hashimoto, toczeń, choroba Leśniewskiego-Crohna. 


Nietolerancja laktozy. Objawy, przyczyny, testy

Laktoza to dwucukier składający sie z glukozy i galaktozy. Do sprawnie przebiegającego procesu trawienia laktozy jest niezbędny enzym laktaza. Szacuje się, iż większość populacji wykazuje się brakiem tego enzymu, jednak w badaniach często brano pod uwagę populację całego świata. W środkowej części Europy problem ten dotyczy niewielkiego odsetka populacji.

Objawy, które mogą towarzyszysz nietolerancji laktozy to:

  • bóle brzucha
  • biegunki
  • spora ilośc wydalanych gazów
  • mdłości
  • wzdęcia

Powodem pojawienia się wyżej wymienionym symptomów jest niemożność wchłonięcia laktozy w jecie cienkim bez jej uprzedniego rozłożenia na cukry proste. Jak już wiesz, bez sprawnie działającego enzymu laktazy jest to niemożliwe. Nierozłożona laktoza staje się idealną pożywką dla bakterii bytujących w jelicie, następuje proces fermentacji, który nasila wymienione wcześniej objawy. Stopień odczuwanego dyskomfortu jest zawsze uzależniony od ilości spożytego nabiału.

Zobacz moje przepisy, które nie zawierają laktozy – wpisz w wyszukiwarkę w PRZEPISACH – wegańskie


Jak sprawdzić czy masz nietolerancję laktozy?

Najbardziej wiarygodnym klinicznie jest test wodorowy – oddechowy. Polega na spożyciu na czczo odpowiedniej dawki laktozy, a następnie zmierzenia ilości wodoru w wydychanym powietrzu.

Leczenie nietolerancji laktozy

Nie musisz całkowicie rezygnować z nabiału, wystarczy iż nie będziesz przekraczać ok 11-12 gramów laktozy w spożywanym posiłku. Produktami o minimalnej ilości laktozy w swojej zawartości są np. sery długodojrzewające. jak np. parmezan, dziugas, grana padano. Są bogate w wapń, więc jeżeli spożywasz nabiał i nie chcesz z niego rezygnować są dobrym rozwiązaniem dla CIebie.

Możesz też zaopatrzyć się w preperaty z enzymem laktaza, który wspomoże trawienie laktozy. Jednak nigdy nie proponuję takiego rozwiązania, gdyż jest ono dla mnie bezcelowe. Wielokrotnie pisałam już o oszukiwaniu organizmu, które prowadzi jedynie do zguby. Lepiej zrezygnować z nabiału, wybierać odpowiednie ilości i konkretne produkty, niż objadać się jogurtem, zapijać maślanką i połykać suplementy.


Dlaczego weganka nie demonizuje nabiału?

Przedstawiam Wam zawsze kilka rozwiązań. Nikogo nigdy nie zmuszam do prowadzenia danej diety, wykluczeń czy organiczeń. Sam zdecydujesz co jest dla Ciebie najlepsze, jeżeli tylko mądrze posłuchasz swojego ciała.

Mam nawet na blogu kilka wpisów z wykorzystaniem fajnych przepisów z nabiałem – WŁOSKI SER BURRATA Polecam 🙂

Co w przypadku rezygnacji z mleka i nabiału?

Jeśli zamierzasz zrezygnować z nabiału, to pamiętaj o odpowiednim dostarczeniu wapnia w swojej diecie. Produktami roślinnymi, bogatymi w ten minerał są:

  • suszone morele i daktyle
  • soja i produkty z soi: tofu, tempeh, mleko sojowe, jogurt sojowe
  • sezam
  • nasiona chia
  • siemię lnianie
  • jarmuż, kapusta, szpinak
  • kasza gryczana
  • sałata rzymska
  • kapusta pak choi
  • a także woda wysoko zmineralizowana

Pamiętaj, że osteoporoza to choroba, na którą nie ma lekarstwa. Tutaj w 100% sprawdza się stwierdzenie, że lepiej zapobiegać niż leczyć, a więc zadbaj o odpowiednią podaż wapnia w swojej diecie. Nie jest to trudne. 

Przeczytaj – gdzie znajduje się wapń

Mam nadzieję, że tym wpisem rozwiałam Twoje wątpliwości i pytania. Jeżeli chcesz jeszcze o coś dopytać to zostaw proszę pod wpisem swój komentarz.




Dodaj komentarz

  • KILKA SŁÓW O MNIE
  • Hej, Sportowcu! Cieszę się że jesteś na mojej stronie, rozgość się i czerp pełnymi garściami. Mam na imię Sylwia, jestem dietetykiem sportowym i trenuję kolarstwo górskie. Mój blog powstał z myślą o osobach aktywnych, które chcą poprawić wyniki sportowe. Nauczę Cię jak dbać o regenerację i skutecznie czerpać Paliwo z Roślin. Pokażę Ci, że zdrowe jedzenie jest smaczne, a jego wykonanie to "piece of cake" :)


  • ZATANKUJ PALIWO Z ROŚLIN
  • SPRAWDŹ INNE przePISY
  • SPRAWDŹ INNE WPISY