Biblioteka
BodyIdea - Dietetyka przyszłości

2020-06-18

#zapytajdietetyka - odżywki białkowe są tylko dla sportowców?




Witaj w kolejnym wpisie z cyklu #zapytajdietetyka

Wspaniale, że dzięki Wam mogę tworzyć kolejne treści. Cykl buduję na bazie Waszych pytan, które padają pod przypiętym postem na fanpage - SYLWIA MAKSYM - PALIWO Z ROŚLIN

Kolejne pytanie, która tym razem zadała Iga - zainteresowana odżywką białkową, która została została wspomniana przy przepisie dotyczącym wegańskiego kremu - ala nutella, na który przepis znajdziesz klikając na poniższe zdjecie.

Dzisiejszy wpis podzielę na części, tak by całość informacji była spójna i byś mógł z niej dobrze skorzystać. O odżywkach białkowych mogłabym stworzyć odrębny cykl, bo jest mnóstwo informacji, które należałoby przedstawić w tej sprawie. Skondensuję jednak wiedzę w taki sposób, byś otrzymał konkretną teorię i praktykę, bez wdawania się w kwestie, z których nie skorzystasz.

 

Odżywka białkowa - czy jest w ogóle niezbędna?

Nie, odżywka białkowa nie jest kuchennym must have, to produkt wygodny, smaczny, szybki w wykorzystaniu, wartościowy, ale nie niezbędny. Odżywka białkowa jest wysoce przetworzona i daleko jej do naturalności, bardzo często ma wysoką cenę, zawiera dodatki, które nie występują naturalnie w nieprzetworzonych produktach, a pod względem odżywczym zawiera dokładnie takie same białka jak te, które są zawarte w produktach naturalnie bogatych w białko: od roślin strączkowych, poprzez nabiał na mięsie skończywszy. Tak, mój blog dotyczy diet roślinnych, jednak pisząc o odżywkach białkowych chcę również poruszyć kwestię mięsa i produktów odzwierzęcych.

 

Odżywka białkowa - a zapotrzebowanie na białko?

Naprawdę musisz się postarać by nie zmieścić się w ramach zalecanego spożycia białka w codziennej diecie. Przecięte waha się ono od 0,8g na 1 kg mc maksymalnie do 2,0-2,2g na 1 kg mc białka skończwszy (mówiąc o sportowcach). Osobami, które powinny spożywać również większe ilości białka są dzieci- ze względu na ich wzrost, a także osoby strasze - ze względu na procesy kataboliczne zachodzące w ich organizmach.

Standardowa dieta, powinna zawierać ok 0,8-1,4g białka na 1kg mc, a naprawdę bardzo łatwo je dostarczyć wybierając naturalne produkty i prowadząc zdroworozsądkową dietę.

O tym jak dostarczyć białko prowadząc dietę roślinną pisałam tutaj ZAPYTAJ DIETETYKA - JAK DOSTARCZYĆ BIAŁKO?

białko na wegańskiej diecie

Odżywka białkowa - no więc po co ona i komu?

Skoro piszę, że odżywka białkowa jest niepotrzebna, to dlaczego wykorzystuję ją w przepisach i pojawia się w menu moich Pacjentów? Moim zdaniem, odżywka białkowa to super pomysł na szybki, smaczny i wartościowy (pod względem konieczności dostarczenia odpowiedniej ilości białka w zamierzeniu celowanym) na fajny posiłek.

Nie musi to być posiłek przed treningiem, czy po treningu. Może to być nawet śniadanie lub też domowe lody, o wiele zdrowsze od tych kupnych.

Przepisów, z wykorzystaniem odżywki białkowej znajdzisz na mojej stronie naprawdę mnóstwo, oto niektóre z nich:

 

Odżywka białkowa - to kupować, czy nie kupować?

Wyobraź sobie lody, które tworzysz sam, od podstaw. Mieszasz mleko roślinne, z mrożonymi owocami, odżywką i dodatkami, które lubisz - od mięty, poprzez czekoladę, do orzechów i otrzymujesz super pyszne, zdrowe, wartościowe i szybkie lody, które dodatkowo często mają niższą cenę niż te kupne.

Oczywiście możesz z tego zrezygnować, nie musisz brać odżywki białkowej pod uwagę. Jak wspomniałam wcześniej bazuj na strączkach, napoju roślinnym, orzechach, kaszach i makaronie. Jeśli jesz mięso i nabiał to zapewne wiesz, że w obu grupach produktów znajdziesz mnóstwo białka. Jednak, jeśli cierpisz na dolegliwości trawienne tuż po zjedzeniu większej ilości strączków, to odżywka białkowa może okazać się dobrym rozwiązaniem dla Ciebie.

Jeśli też ciężko pracujesz i Twoja codzienność to nieustanne rozmowy, spotkania, bądź wykonywanie usług typu: kosmetyka, fryzjerstwo, mechnik samochodowy i wiele, wiele innych, które wiążą się z tym, iż nie zawsze możesz zaplanować swój wolny czas na posiłek, to koktajl z zawartością odżywki białkowej jest zbawiennym! Od razu zwiększasz udział białka w Twoim posiłku, nadajesz fajny smak (jeśli wybierzesz odżywkę bezsmakową to smakiem sterujesz sam) i nawet określasz konsystencję - wolisz gęste smoothie - dodaj mniej wody, wolisz wodnisty koktajl - dodaj więcej wody.

Jeśli jesteś sportowcem, dyscyplina sportowa którą uprawiasz, Twój wzrost, muskulatura i masa ciała wskazują na większe zapotrzebowanie na białko, to odżywka białkowa jest po prostu łatwym, szybkim i celowym rozwiązaniem dla Ciebie. Nie zawsze jest ochota na to by jeść tofu, ciecierzycę, hummus, czy komosę - czasami masz po prostu ochotę i/lub tylko czas na koktajl.

Może prowadzisz właśnie dietę mającą na celu redukcję masy ciała? Bazujesz na idywidualnie dobranym dla Ciebie żywieniu i tęsknisz za "legalnymi" słodyczami, chcesz je przyrządzić sam, bo te kupne sprawiają, iż puszczają Twoje dietetyczne halumce? Pamiętaj też proszę, że podczas procesu redukcji konieczne jest zwiększenie udziału białka w Twojej codziennej diecie. Jeśli dostarczasz mniej kilokalorii niż powinieneś, to w celu ochrony tkanki mięśniowej większa ilość białka jest po prostu konieczna.

Jeśli opiekujesz się osobą straszą, mającą problemy z dostarczaniem odpowiedniej ilości kilokalorii w swoim pożywieniu, to wiesz, że możesz wykorzystać odżywkę białkową w celu dostarczenia odpowiedniej ilości białka? W aptekach znajdziesz wiele gotowych koktajli przeznaczonych dla seniorów, taki wartościowy napój możesz przyrządzić sam.

Odżywka białkowa - jaką kupić?

No dobrze, po tych wszystkich informacjach przydałaby się teraz konkretna wskazówka dotycząca wyboru danej konkretnej odżywki. Pamiętaj, nigdy nie zdecyduję za Ciebie, ani też niczego Tobie nie narzucę. Zawsze pozostawiam pole do wyboru, ale pokazuję pewne rozwiązania.

 

Odżywka białkowa - jaką sama stosuję i polecam?

Skoro wypowiadam się na temat odżywek białkowych, to znaczy, że powinnam je przetestować i znać. Owszem, tak właśnie jest. Nigdy nie polecam czegoś, czego sama nie sprawdziłam na sobie lub na najbliższych (dobrze, że Radek mi ufa :)). Pokazę Ci, jakie odżywki gościły, bądź goszczą najczęściej w moim żywieniu, które znam i jak je oceniam.

Moim zdaniem, jednymi z najlepszych na rynku są odżywki białkowe, które możesz znaleźć na stronie SIŁA ROŚLIN.PL

Najczęściej wybieram właśnie te produkty, jednakże od razu zaznaczam, iż mają dość wysoką cenę, ale tutaj płacisz za prawdziwą jakość, a nie reklamę. Są słodzone stevią, przebadane pod względem ilości metali ciężkich, nie posiadają zanieczyszczeń i zbędnych zagęstników.

PLANTFORCE - świetna odżywka pod względem składu, smaku i rozpuszczalności: wanilia i czekolada są przepyszne

PLANTFORCE RICE PROTEIN - podobnie jak powyżej, skład i smak bez zarzutów, nieco gorzej z rozpuszczalnością, jednak blender lub energiczne mieszanie pomagają

PREMIUM + SUPER FOODS - wzorowy skład, smak, rozpuszczalność, prócz tego zawierają probiotyki z grupy lactobacillus i bifidobacterium, a także związki bogate w antyoksydanty

SUNWARRIOR i WARRIOR BLEND- tych odżywek jeszcze nie próbowałam, jednak wielokrotnie są zachwalane przez moich Pacjentów, na pewno spróbuję i dam znać

BIAŁKO KONOPI i BIAŁKO GROCHU- świetne bezsmakowe białko, które nie zamąci smaku Twojej ulubionej potrawy

 

Nie, nie jest to wpis sponsorowany. Dzielę się wiedzą i doświadczeniem użytecznie, tak byś mógł z tego praktycznie skorzystać. Jeśli jesteś zainteresowany powyższymi odżywkami, to chętnie podzielę się z Tobą moim kodem.

Posiadam zniżkę w sklepie SIŁAROŚLIN.PL - z racji na moje zawsze duże zakupy otrzymałam taki miły prezent od producenta - na Hasło: MAKSYM10 otrzymasz 10% rabat na całe Twoje zakupy - jest to kod wielokrotnego użytku, więc śmiało korzystaj, o ile tego potrzebujesz i chcesz.

 

Odżywka białkowa wegańska - którą wybrać? Co stosuję i polecam?

Kolejną z moich ulubionych i najczęściej wybieranych jest odżywka białkowa wegańska - VEGAN BLEND z firmy MYPROTEIN:

SKLEP MY PROTEIN - ODŻYWKA WEGAŃSKA VEGAN BLEND

Cena niższa, a jakość również bardzo wysoka.

Zazwyczaj wybieram odżywkę białkową bezsmakową, bo dzięki temu mogę dowolnie zmieniać smak dań, do których jej używam. Jednak, przy zamówieniu kupuję również wersje czekoladowe, gdyż świetnie nadają się do wypieku ciast, ciasteczek, czekoladowych smoothie i koktajli.

vegan blend sylwia maksym odżywka wegańska paliwo rośliny

Jeśli poszukujesz wegańskiej odżywki białkowej, to postaw na BLENDY! Blend to mieszanka różnych źródeł białek, co gwarantuje dostarczenie odpowiedniej ilości aminokwasów niezbędnych do syntezy tkanki mięśniowej.

ww. odżywka jest słodzona słodzikiem (sukralozą), dość słodka w smaku, dobrze się rozpuszcza.

Podałam Ci przykłady dwóch odżywek, której najczęściej goszczą w mojej kuchni, Ty zdecyduj która Tobie najbardziej odpowiada.

Odżywka białkowa - podsumowanie:

  • wartość białka jaką należy spożywać to:
  • dieta standardowa: 0,8-1,2g / na 1 kg mc
  • osoba aktywna fizycznie: 1,4-2,0g / na 1 kg mc
  • deficyt energetyczny: 1,6-2,2g / na 1 kg beztłuszczowej masy ciała
  • odżywki białkowe nie są niezbędne w diecie, ale stanowią szybkie, proste i skuteczne rozwiązanie
  • odżywki białkowe dodają smakowitości potraw
  • odżywki białkowe są wysoko przetworzone i mogą zawierać wysoki indeks glikemiczny
  • odżywki białkowe mogą zwierać dodatkowe konserwanty i zagęstniki, mogą też być zanieczyszczone - uwaga sportowcy a także osoby z różnymi jednostkami chorobowymi
  • odżywki białkowe mają ogromny przedział cenowy, wybieraj tę, która ma najlepszy skład i nie kusi tylko taniością

Jeśli chcesz jeszcze bardziej poszerzyć swoją wiedzę na temat odżywek białkowych i przeczytać artykuł wsparty badaniami naukowymi, to odsyłam Cię do wpisu Dietetyka Sportowego - Tadeusza Sowińskiego, u którego sama wielokrotnie się szkoliłam. Tadeusz przedstawia wiedzę naukową w prosty i zrozumiały sposób, a jestem zwolennikiem nie powielania treści, które już mają świetne źródło i stanowią skarbnicę wiedzy. Zapraszam tutaj BIAŁKO - INSTRUKCJA OBSŁUGI. Tadeusz Sowiński

 

____________________________________________________________________________________________

Zapraszam Cię do zapoznania się z pozostałymi wpisami z cyklu #zapytajdietetyka

 

 

Masz do mnie jakieś pytania lub sugestie tematów, które powinnam poruszyć z moim cyklu?

Śmiało pisz. Czekam na Twoje komentarze.

______________________________________________

 

PALIWO Z ROŚLIN 

Czy jesteś już w mojej grupie paliwo z roślin?

Link znajdziesz tutaj Grupa Paliwo z Roślin - jednoczymy tutaj wiebicieli kuchni roślinnej, osoby które już od dawna są na diecie wegańskiej czy wegetariańskiej, a także te osoby, które dopiero planują coś zmienić w swoim menu. To również grupa dla sportowców, którzy poszukują odpowiedzi na nurtujące ich pytania z tematyki diety roślinnej w sporcie. 

Zapraszam Cię serdecznie! Dołącza do nas i buduj roślinną społeczność Paliwo z roślin

sylwia maksym body idea dietetyk

Sylwia Maksym

Cześć! Nazywam się Sylwia Maksym, jestem dietetykiem sportowym. Uczę jak jeść zdrowo, dostarczać paliwa z roślin i wybierać proste, smaczne rozwiązania bez wprowadzania restrykcji czy zakazów. Propaguję żywienie opierające się na ograniczeniu ilości spożywanego mięsa. Pokazuję sportowcom jak za pomocą żywienia wesprzeć ich regenerację i osiągnąć zawodowe cele. Aktualnie, obejmuję posadę dietetyka sportowego reprezentacji Polski kobiet w piłce nożnej, a także współpracuję indywidualnie z kolarzami, biegaczami, triathlonistami. Prywatnie jestem miłośniczką mocnej kawy, kolarstwa, mody i kultury hiszpańskiej. Rozgość się na mojej stronie i zatankuj ze mną Paliwo z Roślin.

BodyIdea - Dietetyka przyszłości

Dodaj komentarz

Brak dodanych komentarzy. Możesz być pierwszy - zapraszam!

Posłuchaj mojego podcastu PALIWO Z ROŚLIN