Biblioteka
BodyIdea - Dietetyka przyszłości

2020-07-30

#zapytajdietetyka - kasza gryczana i jej właściwości




Cześć! Witaj w kolejnym wpisie z cyklu #zapytajdietetyka

Dziś nieco inny temat, ale nadal dotyczący żywienia. Porozmawiamy o kaszy gryczanej. Chcę Ci udowodnić, że warto ją spożywać, mimo że często moi Pacjenci kręcą na nią nosem. Nie odpowiada im smak, kolor, intensywny aromat. Jednak nadal twierdzę, że warto ją oswoić we własnej kuchni. Przekonaj się sam. Moim zdaniem kasza gryczana to prawdziwe paliwo z roślin.

 

Gryka to ziarno o wielu wspanialych właściwościach. Ma intensywny smak i kolor. Wzbogaca wiele potraw, jest bogata w wiele składników odżywczych, witamin i minerałów.

 

Co znajdziemy w kaszy gryczanej?

Wapń, magnez, potas, , mangan, witaminy z grupy B i co równie ważne, kasza gryczana zawiera sporą ilość błonnika (100 g kaszy = 6 g błonnika).

 

Porównanie kalorii i wartości odżywczych kaszy gryczanej palonej (prażonej) - niegotowanej (suchej) i gotowanej. Wartości w przeliczeniu na 100 g produktu

Składnik  Kasza gryczana niegotowana  Kasza gryczana gotowana
Kalorie (wartość energetyczna) 346 kcal / 1448 kJ 92 kcal / 385 kJ
Białko 11,73 g 3,38 g
Tłuszcz ogółem 2,71 g 0,62 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 0,591 g 0,134 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0,828 g 0,188 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,828 g 0,188 g
Kwasy tłuszczowe omega-3 0,060 mg 0,010 mg
Kwasy tłuszczowe omega-6 0,768 mg 0,178 mg
Węglowodany 74,95 g 19,94 g
Błonnik pokarmowy 10,3 g 2,7 g
Witamina A 0 I.U. 0 I.U.
Witamina D 0 I.U. 0 I.U.
Witamina E 0,39 mg 0,09 mg
Witamina K1 ~ 1,9 µg
Witamina C 0 mg 0 mg
Witamina B1 0,224 mg 0,040 mg
Witamina B2 0,271 mg 0,039 mg
Witamina B3 (PP) 5,135 mg 0,940 mg
Witamina B6 0,353 mg 0,077 mg
Witamina B9 (kwas foliowy) 42 µg 14 µg
Witamina B12 0 µg 0 µg
Witamina B5 (kwas pantotenowy) 1,233 mg 0,359 mg
Wapń 17 mg 7 mg
Żelazo 2,47 mg 0,80 mg
Magnez 221 mg 51 mg
Fosfor 319 mg 70 mg
Potas 320 mg 88 mg
Sód 11 mg 4 mg
Cynk 2,42 mg 0,61 mg
Miedź 0,62 mg 0,15 mg
Mangan 1,62 mg 0,40 mg
Selen 8,4 µg 2,2 µg
Fluor ~ ~
Cholesterol 0 mg 0 mg

Źródło: odzywianie.info.pl

 

Dlaczego warto jeść kaszę gryczaną?

Kasza gryczana zawiera niski indeks glikemiczny dlatego może być spożywana przez osoby borykające się z insulinoopornością lub chorujące na cukrzycę.

Kasza gryczana jest też zbożem niezawierającym glutenu, a więc mogą ją spożywać osoby ze zdiagnozowaną celiakią lub niecieliakalną nawdrażliwością na gluten.

 

Wykorzystanie kaszy gryczanej w kuchni

W sklepach możemy znaleźć kaszę gryczaną białą i paloną (prażoną). Ta pierwsza z racji niższego przetworzenia zwiera o wiele więcej cennych składników, jednak obie stanowią wspaniały dodatek lub bazę do wielu dań.

Kaszę gryczaną możemy wykorzystać na wiele sposobów. Zawsze w kuchni jedyne ograniczenie stanowi tylko wyobraźnia.

Często kasza gryczana znajduje się w przepisach moich Pacjentów. Tworzymy budynie z kaszy gryczanej, koktajle, placuszki, chlebki, naleśniki, puddingi, ciasteczka, a także podajemy ją jako dodatek do dań głównych.

 

Sprawdź moje propozycje na pyszną kaszę gryczaną:

 

Smacznego!

 

Źródło:

Krystyna Zarzecka, Marek Gugała, Iwona Mystkowska; “Wartość odżywcza i możliwości wykorzystania gryki”; Postępy Fitoterapii 1/2014;

Dojczew D, Kowalczyk K. ; “Ogólna charakterystyka oraz właściwości prozdrowotne gryki. ”; Przegląd Zboż-Młyn 2011;

 

____________________________________________________________________________________________

Zapraszam Cię do zapoznania się z pozostałymi wpisami z cyklu #zapytajdietetyka

 

 

Masz do mnie jakieś pytania lub sugestie tematów, które powinnam poruszyć z moim cyklu?

Śmiało pisz. Czekam na Twoje komentarze.

 

______________________________________________

 

PALIWO Z ROŚLIN 

Czy jesteś już w mojej grupie paliwo z roślin?

Link znajdziesz tutaj Grupa Paliwo z Roślin - jednoczymy tutaj wiebicieli kuchni roślinnej, osoby które już od dawna są na diecie wegańskiej czy wegetariańskiej, a także te osoby, które dopiero planują coś zmienić w swoim menu. To również grupa dla sportowców, którzy poszukują odpowiedzi na nurtujące ich pytania z tematyki diety roślinnej w sporcie. 

Zapraszam Cię serdecznie! Dołącza do nas i buduj roślinną społeczność Paliwo z roślin

sylwia maksym body idea dietetyk

Sylwia Maksym

Cześć! Nazywam się Sylwia Maksym, jestem dietetykiem sportowym. Uczę jak jeść zdrowo, dostarczać paliwa z roślin i wybierać proste, smaczne rozwiązania bez wprowadzania restrykcji czy zakazów. Propaguję żywienie opierające się na ograniczeniu ilości spożywanego mięsa. Pokazuję sportowcom jak za pomocą żywienia wesprzeć ich regenerację i osiągnąć zawodowe cele. Aktualnie, obejmuję posadę dietetyka sportowego Reprezentacji Polski Kobiet w Piłce Nożnej, a także współpracuję indywidualnie z kolarzami, biegaczami, triathlonistami. Prywatnie jestem miłośniczką mocnej kawy, kolarstwa, mody i kultury hiszpańskiej. Rozgość się na mojej stronie i zatankuj ze mną Paliwo z Roślin.

BodyIdea - Dietetyka przyszłości

Dodaj komentarz

Brak dodanych komentarzy. Możesz być pierwszy - zapraszam!

Posłuchaj mojego podcastu PALIWO Z ROŚLIN